
Gemeente Utrecht is helemaal tekkie! Denk aan social media, sensoren, cybercrime en blockchain. IT is constant in beweging, ook bij de overheid. Het is bovendien een breed vakgebied. Hier zetten we sensoren in voor druktemonitoring, brengen we werfkelders in kaart met 3D-technologie, werken we aan een digitaal inkomstenloket en zorgen we ervoor dat we onze data veilig kunnen ontsluiten. Niet vreemd dus dat geen dag hetzelfde is voor een netwerkarchitect, ontwikkelaar, IT contractmanager, data analist of security specialist bij gemeente Utrecht!
PROJECTEN
Hieronder lees je drie uitgelichte interne projecten op het gebied van IT en tech bij gemeente Utrecht
Welke Tekkies kom je bij gemeente Utrecht tegen?
Een IT-professional bij gemeente Utrecht is samen met zo’n 200 collega’s de digitale ruggengraat van Utrecht. Door een goed werkende IT-infrastructuur te garanderen, zorgen zij ervoor dat de ruim 4.000 medewerkers van de gemeente hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Ze werken bijvoorbeeld aan de transitie naar de cloud of aan innovatieve projecten en toepassingen op het gebied van AI en IoT. Check bijvoorbeeld wat Arnold doet als support analist automatisering.
De Functioneel beheerder richt het werkproces in de applicatie in, beheert de autorisaties en lost verstoringen op. Samen met de (eind) gebruiker en leverancier verbetert de Functioneel beheerder continu het gebruik van (meerdere) de applicatie(s). De gemeente werkt voor de stad en haar bewoners in meer dan honderd applicaties. Van het aanvragen van een uitkering tot het verlenen van een bouwvergunning, de bestuursadviezen en voor het gebruik van online werkplek.
Een DISO houdt zich bezig met de bescherming van persoonsgegevens. De DISO adviseert over hoe de collega’s mogen omgaan met persoonsgegevens, activeert het bewustzijn, onderzoekt de verwerking van informatie en behandelt meldingen van data-lekken. Veel van de gemeentelijke werkprocessen zijn gedigitaliseerd. Denk aan online je Rijbewijs aanvragen. Elk contact met en over een bewoner is een (digitale) verwerking van persoonsgegevens.
Als IPA werk je op het snijvlak van business en IT. Van nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen bepaalt de IPA de impact op informatiehuishouding, -ketens en de bedrijfsprocessen. Het werk kenmerkt zich door inhoudelijke complexiteit van wet- en regelgeving, processen, architectuur en ICT-systemen. Via een projectplan, business case, implementatie- en/of transitieplan stuurt de IPA op succesvolle implementatie van vernieuwingen en verbeteringen. Vooral door samenwerking levert de IPA een belangrijke bijdrage aan de realisatie van het werk voor de stad en haar bewoners.
De Data Analist ontsluit databronnen, bouwt mee aan dashboards/presentatie van data en werkt mee aan het verbeteren van de kwaliteit van data. Dit kan gaan om eenmalige analyses om scoop van een project te bepalen, voorspellende analyses om hypotheses te toetsen en het ontwerpen van visualisaties voor bijeenkomsten. De Data Analist werkt ook aan data-gedreven oplossingen voor belangrijke vraagstukken in de uitvoering van het werk voor de stad en haar bewoners.

Linda Voortman
