Informatievoorziening moderniseren aan de hand van Common Ground
Gemeente Utrecht gaat haar dienstverlening makkelijker maken en sneller verbeteren. De gemeente gaat daarvoor stap voor stap de informatievoorziening moderniseren aan de hand van de Common Ground principes en oplossingen (zie commonground.nl). Common Ground houdt in dat data losgekoppeld wordt van werkprocessen en applicaties. Een servicelaag zorgt ervoor dat je vanuit de verschillende applicaties bij de nodige data kan die alleen bij de bron wordt opgeslagen, in plaats van ze te kopiëren en op te slaan. Doordat de applicatielaag is losgekoppeld van de data in de bron kunnen we systemen en informatie makkelijker aanpassen en vernieuwen, kunnen we applicaties makkelijker uitwisselen met andere gemeenten en is de data altijd actueel. De gemeente kan hierdoor sneller inspelen op vernieuwingen bij andere partijen in de stad zoals bijvoorbeeld zorginstellingen en andere overheidsorganisaties. Door de nieuwe aanpak kunnen de processen binnen de gemeente Utrecht ook beter op elkaar aansluiten, waardoor we eenvoudiger met elkaar kunnen samenwerken en inwoners en ondernemers beter kunnen helpen. Een win-win situatie!